Jokapäiväinen elämämme ja asioiden hoito siirtyy päivä päivältä enemmän verkkopohjaiseksi, ja jonkinlainen tietokone tai älypuhelin alkaa olla välttämättömyys jokaiselle kansalaiselle vauvasta vaariin. Verkkopalvelut tuovat yleensä suuria säästöjä, kun henkilökuntaa vapautuu monista aikaisemmin paljon käsityötä vaatineista tehtävistä. Tämä näkyy meille kuluttajille alentuneina hintoina, tai ainakaan hinnat eivät monissa tapauksissa nouse holtittomasti. Pankkien palvelumaksut ovat yksi paljon kansalaisia puhuttaneista aiheista. Jos hoidat pankkiasiasi pääosin verkossa, saattaa tilin kuukausimaksu olla hyvinkin matala, mutta jos tarvitset henkilökohtaista palvelua, saat varautua maksamaan siitä tuntuvastikin. Tämä tuottaa ongelmia etenkin vanhemmille ihmisille, joista monille tietotekniikka koneineen on täysin tuntematonta edelleen. On myös kiinnitettävä huomiota nettimaksamisen turvallisuuteen, koska aina siellä, missä raha liikkuu, liikkuvat myös rikolliset, jotka pyrkivät tavalla tai toisella saaman nuo rahat omiin taskuihinsa oikean maksunsaajan sijasta.
Miten pysyä kehityksen mukana
Nykypäivänä on jo yksi kokonainen sukupolvi, joka ei edes muista aikaa ennen tietokoneita ja nettiä. Heille laskujen maksaminen tai ostosten tekeminen tietokoneella, tabletilla tai kännykällä on yhtä arkinen asia kuin syöminen tai hampaiden pesu. Emme ole riippuvaisia pankkien tai kauppojen aukioloajoista, vaan asiat voi hoitaa silloin kun se itselle parhaiten sopii. Aina ei näin ole kuitenkaan ollut, eikä tuo aika ole edes kovin kaukana takanapäin. On kuitenkin suuri joukko ihmisiä, joille tuo ahdistusta ja suuriakin ongelmia se, että nykypäivänä palvelut siirtyvät nettiin yhä kiihtyvällä vauhdilla. Vanhemmat ihmiset, joille tietotekniikka on vierasta, saattavat joutua suuriinkin ongelmiin, jos lähipiiristä ei löydy henkilöä, joka voisi auttaa asioiden hoidossa silloin, kun omat taidot eivät riitä. Täytyy muistaa, että me kaikki vanhenemme, ja vaikka tällä hetkellä olisimme kuinka kehityksen kärjessä, saattaa vielä hyvinkin tulla se aika, kun uusi tekniikka ei olekaan enää hallussa. Tässä olisikin suuri kehittämisen kohde tietotekniikkayrityksille, joiden tulisi kehittää sellaista yksinkertaista tekniikka ja palveluja, joita kuka tahansa pystyy käyttämään.
Laina- ja pankkiasioiden hoito uudistuu
Verkkomaksaminen, onlinepankit ja netti ovat nopeuttaneet ja helpottaneet huomattavasti aikaisemmin melko jäykkää pankkiasiointia. Esimerkiksi jos tuli tarvetta lainalle, täytyi varata aika pankinjohtajan juttusille, jonne sitten mentiin sydän pamppaillen ja niin sanotusti hattu kourassa. Suuri herra pankinjohtaja sitten kyseli ja kuunteli ja parhaassa tapauksessa myönsi lainan. Siihen tarvittiin useimmiten kuitenkin vakuuksia tai vähintään muita henkilöitä takaajiksi. Nykypäivänä netissä voi hoitaa lainan hakemisen helposti ja nopeasti, jos tulee yllättäviä menoja tai tarvetta vaikkapa auton vaihtoon eikä säästöjä ole ehtinyt kertyä riittävästi. Lainan voi kilpailuttaa ja hakea näppärästi esimerkiksi Zmarta palvelun kautta, joka pyytää lainatarjoukset usealta eri rahoituslaitokselta puolestasi. Asiakkaan tarvitsee täyttää vain yksi lainahakemus, jonka jälkeen palvelu hakee ja kilpailuttaa lainatarjoukset. Sinun tarvitsee vain vertailla saapuvia tarjouksia, valita niistä parhaiten itsellesi sopiva ja hyväksyä tuo tarjous. Lainasumman saa tilille parhaassa tapauksessa jo muutaman päivän kuluttua.