Teknologia kehittyy valtavaa vauhtia ja se on tullut väistämättä suureksi osaksi ihmisten arkipäivää. Tänä päivänä esimerkiksi askareet, kuten ostokset ja pankkiasiat on mahdollista hoitaa hyvin pitkälle kätevästi sähköisesti. Jopa ruokaa on mahdollista tilata kotiin ruokakaupasta. Laskujen maksaminen on ollut jo pitkään helppo hoitaa netissä ja verkkopankin kautta on myös mahdollista olla yhteydessä pankin asiakaspalveluun. Tulevaisuudessa pankkien palvelut tulevat sähköistymään entisestään, arvellaan Osuuspankista. Sähköisyys saattaa mennä pian hyvinkin pitkälle, sillä voi olla mahdollista, että esimerkiksi asuntolainahakemukset käsittelee tulevaisuudessa ensisijaisesti tekoäly. Tämä nopeuttaisi hakemuksen käsittelyä huomattavasti ja siirtäisi pois paljon hidasta manuaalityötä. Mihin ihmistä sitten vielä tarvitaan pankkiasioinnissa, ja onko olemassa palveluita, joita tietokone ei voi korvata ehkä tulevaisuudessakaan? Entä, onko kaikkien ihmisten mielestä pankki- ja muiden palvelujen sähköistyminen ainoastaan hyvä asia?
Pankkipalvelujen sähköistyminen nopeuttaa asiointia
Pakkimaailma elää tällä hetkellä muutoksen aikaa. Vaikka moni pankkiasia on nykyisin mahdollista hoitaa sähköisesti, on edelleenkin asioita, jotka vaativat pankilta runsaasti manuaalista työtä ja perinteistä paperinpyöritystä. Tällainen asia on esimerkiksi lainan hakeminen pankista. Itse lainahakemukseen voi tehdä jo nyt kätevästi ja nopeasti verkossa, mutta siitä eteenpäin työn tekee pankkivirkailija. Tulevaisuudessa palveluja halutaan kuitenkin tehostaa ja sähköistää entisestään ja esimerkiksi lainahakemukset pyritään käsittelemään vieläkin nopeammin. Nyt kaavaillaan, että jatkossa monissa tapauksissa tekoäly tekee lainapäätöksen ja päätös lähetetään asiakkaalle automaattisesti. Tämä nopeuttaisi huomattavasti prosessia, joten lainaa hakeva henkilö saisi päätöksen vikkelämmin. Lisäksi muutos vähentäisi tuntuvasti myös pankissa tehtävää manuaalista työtä. OP-pankissa tiedostetaan kuitenkin, että kaikki eivät luonnollisesti ole innoissaan monien palvelujen sähköistymisestä. Esimerkiksi moni vanhemmista ihmisistä arvostaa edelleenkin asiakaspalvelua aidon ihmisen kanssa. Pankkien haasteena tulevaisuudessa tuleekin olemaan palvelujen kehittäminen eteenpäin niin, että myös perinteisiä pankkipalveluja on edelleen tarjolla sellaisia haluaville, ja että sähköiset palvelut ovat niin helppokäyttöisiä, että ihmiset valitsevat ne mielellään.
Teknologiakehitys vaatii huippuosaajia
Selvää on, että edellä mainitun kaltaiset uudistukset vaativat pankeilta suuria panostuksia myös tietojärjestelmiin ja työvoimaan. Esimerkiksi OP-pankissa arvioidaan, että investoinnit tietojärjestelmiin kasvavat entisestään ja voivat jopa tuplaantua viime vuoteen nähden. Näiden lisäksi suuri loikka eteenpäin teknologiassa ei ole mahdollinen ilman huippumatemaatikoita ja -analyytikoita, joiden vastuulla teknologian kehittäminen ensisijaisesti on. Pankit etsivätkin nyt huippuosaajia vastaamaan tuleviin muutoksiin. Teknologiaan satsaaminen on selvästi kasvanut viime vuosina. Tilanne on muuttunut nopeasti, sillä vielä viisi vuotta sitten monet teknologian kehittämiseen liittyvät hankkeet tuntuivat pankkien mielestä uskaliailta ja jopa tietoturvariskiltä. Sähköistämisen lisäksi pankit pyrkivät investoimaan, laajentumaan ja pitämään silmät auki kiinnostavien startup-yritysten varalta. Pankkiala on muuttunut myös siinä mielessä, että enää kaikkea ei yritetä tehdä itse. Tiettyjä työtehtäviä, esimerkiksi palvelukehitystä, on mahdollista ulkoistaa muualle. Ulkoistamisessa on paljon etuja, sillä se antaa pankille esimerkiksi mahdollisuudet reagoida muutoksiin hyvinkin nopealla aikataululla. Nähtäväksi seuraavien vuosien aikana jää se, miten pankkipalvelujen sähköistyminen entisestään näkyy tavallisen asiakkaan elämässä.